Certyfikat
Kampania społeczna dla rodzin – NIEROZERWALNI
Głównym celem Kampanii jest pokazanie, że więzi rodzinne oraz relacje między dziećmi i rodzicami są kluczowe dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania dzieci. Rodzina powinna tworzyć trwałą wspólnotę kochających się wzajemnie osób, które wspólnie ponoszą trudy dnia codziennego.
Rodzina jest odpowiedzialna za kształtowanie osobowości dziecka, a także wspiera rozwój aktywności, cech, zachowań, wartości oraz norm społecznych. Trwałe więzi tworzone i umacniane są poprzez bycie razem i rozmowę. Należy pamiętać, że rodzina jest pierwszym środowiskiem, w którym dziecko przebywa i to ono kształtuje jego postawy i zachowania. Dziecko uczy się w nim odczytywać i wyrażać emocje, uczucia, nadzieje oraz obawy. Od swoich rodziców uczy się myśleć, mówić, kontrolować i opanowywać swoje reakcje i emocje oraz budować relacje społeczne. Na podstawie wzorców wyniesionych z domu dziecko uczy się, jak zachowywać się podczas kontaktów z drugim człowiekiem. Więzi emocjonalne wpływają na atmosferę życia domowego, a także na wzajemne wsparcie w obliczu trudnych sytuacji. Opiekuńcze i wychowawcze działania rodziców oraz powiązania uczuciowe, interakcje i wzorce wpływają na psychiczny, społeczny i fizyczny rozwój dziecka. Przygotowuje to je do późniejszego samodzielnego życia w społeczeństwie. Rodzice przekazują dziecku normy, wzorce zachowań i wartości niezbędne do funkcjonowania w świecie.
Silna więź z rodzicami jest najważniejszym czynnikiem chroniącym dzieci przed podejmowaniem zachowań ryzykownych.
W ramach Kampanii działania prowadzone są przede wszystkim w mediach społecznościowych – na Facebooku. Zapraszamy na stronę internetową Kampanii www.nierozerwalni.org .
Szkolenia sprzedawców napojów alkoholowych wraz ze sprawdzeniem potencjalnej dostępności alkoholu dla osób niepełnoletnich na terenie miasta Kraśnik
W dniu 22.06.2018 r. przeprowadzono na terenie Miasta Kraśnik szkolenie dla sprzedawców napojów alkoholowych, obejmujące sprawdzenie potencjalnej dostępności alkoholu dla osób niepełnoletnich oraz szkolenie terenowe.
W ramach prowadzonego audytu w 50 wybranych punktach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych pojawiała się specjalnie przeszkolona osoba, ale z całą pewnością wyglądająca jako młodociany, poniżej 18 roku życia tzw. „Tajemniczy Klient”.
Zadaniem powyższej wymienionej osoby była próba zakupu alkoholu, natomiast sam program realizowany był w celu sprawdzenia, czy punkt sprzedaży alkoholu przestrzega uregulowania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Niestety w 23 punktach alkohol sprzedano bez sprawdzenia dokumentu tożsamości! Natomiast w 27 punktach postawa sprzedawcy okazała się prawidłowa, kupujący został poproszony o okazanie dowodu tożsamości, a kiedy go nie okazał został pouczony o obowiązujących przepisach prawa.
Nie jest to wynik w pełni zadowalający, jednak widać postęp w edukacji, poglądach i respektowaniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez sprzedawców.
W 2013 rok również przeprowadzono taki sam audyt w punktach sprzedaży napojów alkoholowych. Wówczas na 60 punktów tylko 10 sprzedawców poprosiło o dowód tożsamości, a więc 16,7% sprzedawców, w 2018 r. jest to już 54% badanych sprzedawców.
Przypominamy, że w Polsce sprzedaż alkoholu dozwolona jest osobom, które ukończyły 18 lat. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – w przypadku wątpliwości co do pełnoletniości nabywcy sprzedający i podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy.
Konsekwencje łamania prawa są ogromne:
- kara grzywny,
- cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Punkty sprzedaży napojów alkoholowych, które sprzedały alkohol bez potwierdzenia wieku kupującego, będą systematycznie monitorowane przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kraśniku.