Działania szkół podstawowych w ramach kampanii „Postaw na rodzinę!”
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizując Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii kolejny rok włączył się w działania propagowania wartości rodzinnych oraz więzi pokoleniowych. Między innymi do kraśnickich szkół podstawowych przekazaliśmy ulotki, plakaty, poradniki, balony związane z kampanią. Wszystkie szkoły bardzo chętnie zaangażowały się w aktywny udział kampanii „Postaw na rodzinę!”.
Badanie dostępności sprzedaży alkoholu nieletnim w punktach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w mieście Kraśnik
W dniach 28 i 29 maja 2013 r. przeprowadzono badanie dostępności sprzedaży alkoholu nieletnim w punktach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w 60 punktach wytypowanych przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Badanie polegało na zakupie alkoholu przez osobę wyglądającą na niepełnoletnią.
Niepokojącym jest fakt, iż w 47 punktach sprzedano alkohol bez pytania o dowód tożsamości. W trzech punktach zapytano o dowód tożsamości, ale osoba kupująca nie pokazała go i mimo tego alkohol został sprzedany. Tylko w 10 punktach sprzedawca zapytał o dowód tożsamości i odmówił sprzedaży, gdyż klient nie okazał żądanego dokumentu.
Pomimo corocznych działań i akcji zwróconych do właścicieli sklepów i sprzedawców napojów alkoholowych wynik badania wypadł słabo.
W dniu 17 października Burmistrz Miasta Kraśnik Mirosław Włodarczyk, Kierownik MOPS Elżbieta Cholewińska i Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Jerzy Rak spotkali się z przedsiębiorcami, u których odbyło się badanie.
Celem spotkania było podsumowanie wyników badania oraz zwrócenie uwagi jak ważnym jest żądanie dokumentu potwierdzającego wiek kupującego. Burmistrz przypomniał, że obowiązujące w Polsce przepisy prawa zakazują sprzedaży napojów alkoholowych osobom, które nie ukończyły 18 roku życia oraz konsekwencje wynikające z tego zakazu.
Na profilaktykę antyalkoholową wpływają różnego rodzaje działania. Jednym z ważniejszych jest zwrócenie uwagi na odpowiedzialną sprzedaż alkoholu!